Om projektet

Her på hjemmesiden finder du ressourcer i form af bl.a. videoer og aktivitetsbeskrivelser, der introducerer til 10 forskellige erhvervsfag til børn fra femårsalderen og frem. Materialet er udviklet i forskningsprojektet Børnesvendebrev, hvor pædagoger, pædagogstuderende, forskere, håndværkere, erhvervskonsulenter, undervisere på pædagoguddannelsen, erhvervsskoleundervisere og SFO-børn har deltaget i udviklingen af de beskrevne aktivister. Det er ambitionen, løbende at udvide antallet aktiviteter og erhverv på denne hjemmeside med hjælp og inspiration fra brugere af Børnesvendebrev, herunder pædagogstuderende, lærerstuderende, pædagoger og lærere.

Børnesvendebrev er bygget op omkring følgende principper:

· Princip 1
Børn skal introduceres til håndværk på en måde, hvor professionelle og faglige elementer tages alvorligt. I håndværkets teknikker og faglighed ligger mulighederne for at åbne børnenes horisonter og inspirere dem. Så selvom aktiviteterne i Børnesvendebrev er baseret på oplevelse og leg, rummer de samtidig reelle teknikker og værktøjer fra erhvervsfagene.

· Princip 2
Børnene skal både lære konkrete skills og have mulighed for at arbejde med disse skills kreativt. De konkrete skills gør læringen synlig og tilgængelig for børnene og sikrer, at flest mulige børn inkluderes i processen. De kreative øvelser sikrer børns medindflydelse, og giver børnene udtryksmuligheder og rum til leg og fantasi.

· Princip 3
Ved at give børnene et børnesvendebrev skabes der synlighed omkring børnenes læring og der skabes et afsæt for samtaler med forældre og andre omsorgspersoner. Samtid understreges værdien af konkrete og håndværksbaserede skills.

· Princip 4
Børn skal først og fremmest stifte bekendtskab med erhvervsfag i en form, hvor de oplever, sanser og afprøver frem for at blive informeret. Denne tilgang fremmer læring/trivsel og sikrer inklusion af forskellige børn.

· Princip 5
Børn skal introduceres til mange forskellige typer af håndværk og erhverv. Dette udvider børns deltagelsesmuligheder i skole, SFO og andre pædagogiske institutioner.

· Princip 6
Der er et potentiale i at introducere børn i en relativ tidlig alder i forhold til forskellige typer af håndværk/erhverv. Hermed styrkes børnene opmærksomhed omkring disse fags muligheder og karriereveje.

· Princip 7
Fordi pædagoger og lærere har en nøglerolle i forhold til at udvide børns horisonter, så har pædagoger og lærere også en forpligtelse til at åbne børns øjne for mulighederne i erhvervsfag. Derfor er arbejdet med håndværk og erhvervsfag en væsentlig pædagogisk opgave.

Du kan læse mere om principperne og projekt Børnesvendebrev i følgende artikel:

Byskov, L. H., Sommer, P. N. T., Boysen, M. S. W., Hawes, N. W. & Rønnow, M. K. (2023). Børnesvendebrev: erhvervsaktiviteter i SFO-er. I: Unge Pædagoger. 83, 4, s. 85-94, 10 s

Projektet Børnesvendebrev forestås af Center for Pædagogik på Professionshøjskolen Absalon og er støttet af Tietgenfonden.

Kontaktpersoner

Louise Hvitved Byskov, lektor Ph.d. tlf.: 72 48 20 57, mail: lohv@pha.dk

Mikkel Snorre Wilms Boysen, Docent Ph.d. tlf.: 72 48 20 57, mail: msb@pha.dk

 

Samarbejdspartnere i projekt Børnesvendebrev: 

Tietgenfonden: https://tietgenfonden.dk/ 
Professionshøjskolen Absalon: https://phabsalon.dk/  
Kalundborgegnens Erhvervsråd: https://www.kalundborgerhverv.dk/
Erhvervsskolecenteret Nordvestsjællands erhvervs- og gymnasieuddannelser: https://neg.dk/ 

Projektet har derudover samarbejdet med en række SFO-er: 
Hastrup skole SFO https://hastrupskolen.aula.dk/sfo-og-klub/om-sfo-og-klub 
Høng skole SFO: https://hoeng-komskole.aula.dk/
SFO Ravn a Rock på Ravnsholtskolen https://ravnsholtskolen.aula.dk/sfo/kontakt
Marievangskolens SFO https://www.slagelse.dk/da/service-og-selvbetjening/dagtilbud-og-skole/skole/find-din-skole/?location=b60da72dd1da4927b07b80b3a18f31bc&institution=fc93c19caea9456ab0e007ecb8ea5a74&limit=16

 

 

Grafikken i projektet er skabt af Phoebe Noel Sommer, Phoebesommer@outlook.com
Videoer til hjemmesiden er produceret af: http://mediaspektrum.dk/